En resposta a l'auge de les notícies falses que afecten la vida política un plantejament podria ser la creació d'una Agència Valenciana de Verificació. Aquesta agència, integrada dins de l'Espai Valencià de Comunicació, tindria com a objectiu principal realitzar estudis, publicacions i iniciatives de verificació informativa, amb l'esperança de reduir la proliferació de la desinformació.



L'Agència Valenciana de Verificació seria una entitat independent sense ànim de lucre, concebuda per a equilibrar el poder de l'entramat empresarial mediàtic. 

Aquesta proposta respon a l'evolució dels poders tradicionals, incorporant el quart poder configurat per les empreses mediàtiques i buscant nous equilibris amb protagonisme ciutadà. La digitalització ha facilitat la proliferació de mitjans de comunicació i pseudomitjans, creant la necessitat d'un control i regulació per a millorar la qualitat informativa.

Al llarg de la història, els països més avançats han demostrat una capacitat innegable per a crear institucions que aborden els problemes determinants del seu temps. En aquest sentit, és essencial reconèixer la desinformació com un repte cabdal en el context històric actual. Com hem vist en altres àmbits, la creació d'entitats especialitzades per a estudiar i proposar solucions és una resposta intel·ligent i necessària.

La desinformació s'ha convertit en un fenomen global que afecta la nostra societat en molts nivells. Per tant, seria important establir una entitat dedicada a aquesta qüestió, amb la missió de investigar les seues arrels, identificar les seues manifestacions i proposar estratègies eficaces per a contrarestar-la.

Aquesta entitat hauria de ser capaç de trencar amb el cicle de la desinformació, equilibrant i contrarestant el conglomerat d'interessos que la fa rendible. A través d'un enfocament multidisciplinari, podria analitzar les motivacions i els processos que impulsen la desinformació, així com desenvolupar tecnologies i metodologies per a detectar-la i combatre-la de manera efectiva.

Crear una entitat dedicada a abordar la desinformació no només és una resposta a les exigències del present, sinó també una inversió en el futur de la nostra societat. Proporcionaria una base sòlida per a la protecció de la veritat i la integritat informativa, fomentant així una societat més informada i resilient davant dels reptes de la desinformació.

Funcions i finalitats. 

Les funcions de l'agència inclourien la verificació de notícies, la promoció de codis ètics per a les empreses d'informació i comunicació, així com la implementació de mecanismes d'autoregulació. A més, es podria plantejar la possibilitat de crear un banc d'experts en verificació informativa, format per professionals independents en diverses matèries i sense vinculació directa amb els mitjans de comunicació.

En resum, la creació de l'Agència Valenciana de Verificació representa un pas cap a l'empoderament de la ciutadania organitzada, fomentant una millora de la qualitat mediàtica i contribuint a la lluita contra la desinformació en el context valencià.